Erasmus+ programmas ietvaros ir sākusies jauna starptautiska projekta “The Influence of Books” (“Grāmatu ietekme”) īstenošana. Projektā piedalās skolas no Itālijas, Turcijas, Rumānijas, Vācijas un Latviju pārstāv Olaines 2.vidusskola.
Projekta galvenie mērķi – veicināt lasītprieku starptautiskā līmenī un radošu pieeju lasīšanai, attīstīt valodas prasmes, komunikācijas spējas un kritisko domāšanu, apzināt valsts kultūras mantojumu.
Projekta īstenošana notiks divos virzienos. Pirmkārt, tās būs ar lasīšanu saistītas aktivitātes – skolēni katrā posmā padziļināti apgūs vienu literāro žanru, piemēram, romāni/stāsti, filozofiskā literatūra, dzeja, biogrāfijas un, otkārt, tiks strādāts pie blakusizpausmēm, piemēram, scenārija sagatavošana, dzejas žurnāla veidošana, videofilmas uzņemšana.
Tādējādi projektā darbosies skolas piecas komandas vai projekta klubi, kur katra kompotencē būs sava “nozare”, piemēram, lasītprasme, informācijas tehnoloģijas, kultūra, žurnālistika, māksla.
2018.gada 18.-24.novembrī Stanbulā (Turcijā) notika pirmā sanāksme, kur katras valsts pārstāvji kopīgi izstrādāja sadarbības stratēģiju, sadalīja pienākumus, saskaņoja darba posmus u.c. organizatoriskus jautājumus.
Sanāksmē tika pārrunāts arī katras nākamās tikšanās plāns (programma, transporta iespējas, izmaksas, noteikumi skolēnu uzņemšanai ģimenēs, nepieciešamā dokumentācija u.c.).
Dalībvalstu pārstāvji novienojās par uzdevumiem uz nākamo tikšanos, kas notiks februārī Veronā (Itālijā). Uz šo tikšanos katrai valstij jāsagatavo prezentācija par ievērojamākajām nacionālajām grāmatām / romāniem, bet valsts, kura uzņem pārējos partnerus gatavo praktiskās nodarbības.
Atsevišķa sesija tika veltīta jautājumam par projekta popularizēšanu. Informācijai ir jāparādās vietējos laikrakstos un mājas lapās, informāciju par projektu ir jāpublicē nelielās reklāmbrošūrās vai prospektos obligāti iekļaujot informāciju par projektu, dalībskolām, logotipu u.c. Projekta speciālo internetvietni izveidos itāļu partneri, bet administrēs turku partneri. Latvijas puse atbildēs par e-grāmatas izveidi, rumāņu puse kūrēs sadarbības procesus, bet vācieši gatavos galaziņojumu (2020.gada jūnijā). Koordinators, kas ir itāļu puse, gatavos vērtēšanas dokumentus.
Paredzamās tikšanās:
Itālija, 17.-23.02.2019.;
Rumānija, 26.05.-1.06.2019.
Latvija, 10.-16.11.2019.
Vācija, 29.03.-4.04.2020.
1) Erasmus+ projekts “Grāmatu ietekme” tiek realizēts Olaines 2. vidusskolā saskaņā ar Līgumu Nr. 2018-1-IT02-KA229-047966_5 ar VIAA laikā no 2018.gada 1.septembra līdz 2020.gada 31.augustam.
2) Projekta mērķi:
- motivēt skolēnus lasīt vairāk katru dienu un baudīt lasīšanu;
- paaugstināt skolēnu līdzdalību dažādās aktivitātēs, kas saistītas ar mākslu, IT, mediju, sociālu un brīvprātīgu darbību;
- apmācīt skolēnus izmantot literatūru, lai izveidotu savus materiālus;
- attīstīt kritisko domāšanu un IT prasmes.
3) Projekta aktivitātes:
- dažādu virzienu (romānu, dzejas, filozofijas, biogrāfijas utt.) grāmatu lasīšana;
- speciālas aktivitātes kreativitātes attīstīšanai;
- informācijas vākšana;
- projekta sanāksmes katrā partnervalstī, nacionālu grāmatu lasīšana, to prezentēšana un apspriešana sanāksmes laikā;
- angļu valodas zināšanu un datorprasmju izmantošana projekta rezultātu sasniegšanai.
4) Projekta realizāciju nodrošina ar Olaines 2. vidusskolas rīkojumu noteikta darba grupa.
Projekta “Erasmus +, Grāmatu ietekme” dalībnieku otrā tikšanās notika Itālijā, no 17.-23.februārim. Veronas skolā viesojās 2 skolotāji un 6 skolēni no Olaines 2.vidusskolas. Skolēni dzīvoja viesģimenēs, kas viņiem deva iespēju tuvāk iepazīt Itālijas valsti un kultūru.
Projekta ietvaros skolēni un skolotāji piedalījās mācību stundās, pēc kuru apmeklēšanas varēja salīdzināt izglītības sistēmas un uzzināt par itāļu skolas ikdienas dzīvi. Skolā, kurā galvenokārt norisinājās projekta aktivitātes, mācās ap 200 skolēnu. Skolas vidi var raksturot kā multikulturālu – tajā zināšanas apgūst skolēni no tādām valstīm, kā Ķīna, Rumānija, Angola u.c.
Pirmajā dienā katrai dalībnieku grupai vajadzēja prezentēt sevi, savu valsti, skolu un izpildīto mājas darbu – prezentāciju par ievērojamākajām nacionālajām grāmatām. Savukārt, vakarā kopā devāmies uz Veronas centru, lai aplūkotu ievērojamākās vietas un ēkas.
Otrajā dienā visi projekta dalībnieki tika sadalīti grupās, izveidojot 6 grupas. Katrai grupai bija jāizlasa pasaka angļu valodā un jāuzraksta luga. Grupas izveidoja savus tēlus, rakstīja scenāriju un aprakstīja katru lugas ainu.
Trešajā dienā grupas turpināja savu darbu pie scenārija, noformēja to arī datorrakstā. Pēc tam uzrakstītajām lugām tika sagatavotas izrādes. Vēlāk visiem projekta dalībniekiem bija iespēja piedalīties kulinārijas meistarklasē, kurā gatavoja Gnocchi jeb ņoki - vienu no vissenākajiem ēdieniem Itālijā. Diena noslēdzās ar ekskursiju uz tipogrāfiju.
Ceturtajā dienā bija ekskursija uz Venēciju, kura ir viena no pasaules skaistākajām pilsētām, unikāla pilsēta - muzejs.
Piektajā dienā katra grupa iestudēja uzrakstītās lugas, prezentēja savu darbu. Projekta dalībnieki ne vien aktīvi darbojās aktivitātēs, bet arī sniedza vairākas intervijas Itāļu televīzijai. Februāris Itālijā ir karnevāla laiks un skolēniem bija iespēja izgatavot sev masku. Paralēli pedagogi pārrunāja tikšanās laikā iegūtos iespaidus, pārdomas un plānoja nākamos projekta uzdevumus. Noslēguma vakarā visiem projekta dalībniekiem bija vienreizēja iespēja klausīties operu ārijas dažādās valodās.
Olaines 2.vidusskolas skolēni atzīmēja, ka, piedaloties šajā projektā, bija iespēja iegūt jaunus draugus un šis projekts ļoti attīsta angļu valodas prasmes, tā ir iespēja apskatīt pasaules skaisto dabu un pilsētas. Arī ģimenes, kurās dzīvoja skolēni, bija ļoti jaukas, skolēniem bija iespēja iepazīt citu tautu tradīcijas. Bet galvenais ir atmiņas, emocijas un pārliecība, ka iegūtā pieredze viņiem arī turpmāk noderēs.
Mūsu braucienā uz Rumāniju piedalījās skolotājas: Irina Siņicina un Velta Šinkarenko, projekta vadītāja Viktorija Petļaka un seši skolēni: Anastasija Podļesnaja, Veronika Boguša, Katrina Semusa, Anželika Budo, Aleksejs Sokols un Daniils Silkalns.
25. maijā plkst. 04:00 no rīta mēs tikāmies ar mūsu skolas projekta dalībniekiem lidostā Rīga un lidojām uz Varšavu, pēc tam uz nelielu Rumānijas pilsētu Bistricu. Bistricā mūs sagaidīja projekta dalībnieki no Rumānijas - skolotājas un rumāņu skolēnu ģimenes locekļi.
Rumānija ir brīnišķīga valsts, kura atšķiras no mūsu valsts. Sestdien un svētdien mums bija iespēja nedaudz apskatīt pilsētu.
Pirmdien notika “Erasmus+” projekta “Grāmatu ietekme” dalībnieku sanāksme, iepazīšanās ar skolas vadību, kolektīvu un skolēniem. Mūs sagaidīja skolotāji un skolēni tautastērpos ar projekta dalībvalstu karodziņiem rokās. Visās Rumānijas skolās bija projektu nedēļa un mācību stundas nenotika. Skolas vestibilā tika atskaņotas ES, Vācijas, Latvijas, Rumānijas, Turcijas un Itālijas himnas. Mēs devāmies ekskursijā pa skolu, klasēs tika sagatavotas prezentācijas un skolēnu priekšnesumi par katru projekta dalībvalsti. Mēs saņēmām dāvanas un cienastus. Skolas pagalmā projekta dalībniekiem tika organizēta „ledus laušanas” spēle. Skolas bibliotēkā projekta dalībnieki prezentēja savu valsti un rakstniekus. Pēc pusdienām visi dalībnieki devās ekskursijā pa Bistricu.
Otrdiena tika veltīta ekskursijām. Projekta dalībniekiem bija lieliska iespēja apmeklēt tūrisma objektu Salina Turda. Salina Turda bija viena no pasaules lielākajām sāls raktuvēm, kas darbojās no viduslaikiem līdz pat 20.gadsimta beigām. Pēc raktuvju slēgšanas kādu laiku tur bija ārstniecības iestāde, bet tagad tur atrodas muzejs un atrakciju parks, kas piesaista tūristus no visas pasaules. Skolēni noklausījās stāstījumu par raktuves vēsturi un jauki pavadīja laiku atrakciju parkā. Pēcpusdienā mēs devāmies uz pilsētu Kluž Napoka, kur apskatījām pilsētas vēsturisko centru. Vēlu vakarā atgriezāmies Bistricā.
Trešdien skolas bibliotēkā notika projekta darbnīcas. Skolēniem tika stāstīts par to, kā izveidot eseju, rādīta filma, tika izdalīti eseju piemēri, materiāli, piederumi un darbarīki. Projekta dalībnieki sadalījās grupās un izstrādāja esejas par tēmām: dzīve, daba, mīlestība, ģimene, draudzība. Kad esejas tika uzrakstītas un darbs bija pabeigts, esejas tika izliktas skolas foajē.
Pēcpusdienā projekta dalībnieki devās ekskursijā. Mums bija lieliska iespēja ieraudzīt Rumānijas dabu, kalnus, upes, vietējos kultūras un vēstures objektus.
Ceturtdien skolā mūs sagaidīja plaša un ļoti interesanta programma:
- Ķīnas tējas ceremonija, kuru novadīja ķīniešu valodas skolotājas;
- Eiropas valstu ēdienu festivāls;
- Nodarbība ar uztura speciālistu par veselīgu uzturu;
- Ziedu kārtošanas (Ikebanas) meistarklase.
Sakarā ar to, ka partneri no Turcijas šajā dienā brauca projām, pēc meistarklasēm notika sertifikātu pasniegšanas ceremonija. Bija izteikti pateicības vārdi skolas vadībai, projekta dalībniekiem, ģimenēm un skolēniem. Pēc ceremonijas mēs apmeklējām Bistricas vēstures un mākslas muzeju un apskatījām tā ekspozīciju.
Nākamās dienas rītā projekta dalībnieki apmeklēja Bistricas parku un pēc tam atgriezās skolā. Skolā notika Rumānijas vizītes izvērtēšana un nākamās vizītes uz Latviju plānošana. Tika pārrunātas plānotas dalībvalstu prezentācijas, dzejas rakstīšana un literārā žurnāla veidošana. Tika apspriesti jautājumi par atskaitēm, publicitāti un informācijas izplatīšanu par projekta aktivitātēm. Pēcpusdienā skolēni apmeklēja “Winmarkt” rotaļlaukumu un spēlēja dažādas spēles.
Pēdējā dienā Rumānijā plkst. 10:00 skolēni atvadījās no rumāņu ģimenēm un kopā ar dalībniekiem no Vācijas sāka braucienu uz Klužas lidostu. Rīgā ieradāmies plkst. 17.45, kur mūs sagaidīja skolēnu vecāki. Tālāk devāmies mājās dalīties ar radiem un draugiem par brauciena neaizmirstamiem iespaidiem!
Š.g. no 10.novembra līdz 16.novembrim ERASMUS+ programmas starptautiskā projekta “The Influence of Books” (“Grāmatu ietekme”) ietvaros Olaines 2.viduskolā viesojās sadarbības partneri no Itālijas, Rumānijas, Turcijas un Vācijas. Šī bija jau ceturtā projekta dalībnieku tikšanās (tieši pirms gada pirmā tikšanās notika Turcijas pilsētā Stambulā, šī gada februārī visi devās uz Veronu Itālijā, bet maija beigās uz Bistricu Rumānijā).
Tikšanās un darba tēma Latvijā bija veltīta dzejai. Tāpēc katra dalībvalsts bija sagatavojusi prezentācijas par dzejas tematiku un populārākajiem nacionālajiem dzejniekiem. Prezentācijas laikā viņi lasīja dzeju oriģinālvalodā un stāstīja par savu valsti.
Savukārt, Olaines 2.vidusskolas komanda bija sagatavojusi virkni aktivitāšu, kas saistītas ne tikai ar pašu dzeju, bet ar grāmatu ietekmi kopumā. Piemēram, bibliotēka izstrādāja savu oriģinālspēli “Poetry Bingo” (“Dzejas bingo”), sagatavoja veselu grāmatu lapu šķiršanas čempionātu, demonstrēja latviešu bērnu dzejas klasiķu grāmatas un piedāvāja noskatīties animācijas pēc minēto grāmatu motīviem (Aspazija “Sēd uz sliekšņa pasaciņa”, O.Vācietis “Astoņi kustoņi”, V.Plūdonis “Zaķīšu pirtiņa”, Rainis “Zelta sietiņš” u.c.), sarīkoja rīta lasīšanas stundu ar īstiem suņiem, kuri ir īpaši apmācīti klausīties bērnu lasīšanas prasmē. 11.klases skolēni sagatavoja dinamisku, aizraujošu horeogrāfiju dejai ar grāmatām, kā arī šo deju iemācīja pārējiem projekta dalībniekiem.
Šīs tikšanās galvenais uzdevums bija izveidot dzejas žurnālu. Tas arī tika izveidots kā liela puzle, kuru saliekot kopā, sanāca alfabēta dzejolis par draudzību.
Viesiem tika piedāvātas arī citas aktivitātes un ekskursijas. Piemēram, uz Latvijas Nacionālo bibliotēku un Olaines 1.vidusskolas bibliotēku, Jelgavas karameļu fabriku un maizes ceptuvi ”Lāči”. Viesi izmantoja iespēju radoši strādāt Sajūtu darbnīcā, iepazīties ar Olaines Kultūras centru un Olaines Sporta namu. Atvadu pusdienas notika atpūtas centrā “Lido”.
Projekta noslēguma tikšanās notiks Vācijā, kur galvenā tēma būs veltīta autobiogrāfiskajām grāmatām.
Olaines 2. vidusskolas skolēni jau otro gadu piedalās interesantā starptautiskā projektā "Labsirdības kapsula". Šī projekta iniciators ir Daugavpils 9. vidusskola. Projekta ietvaros skolēni no piecām valstīm izdomā un iestudē pasakas krievu valodā. Mūsu skolēni iestudējuši pasakas “Uguns un mušiņa”, “Cālēns un lapsēns” un “Brīnumoga”.
Noslēdzoties projektam ir izdota sacerēto pasāku grāmata un uzņemts video "Labsirdības kapsula".
Eiropas Jauniešu parlaments (EJP). Iespējams, kādam tas var likties nenopietni. Ko tad mēs, divpadsmito klašu skolēni, varam izlemt un spriest par pasaules problēmām? Jūs šaubāties, ja domājat, ka tādā projektā nav vērts piedalīties. Mēs pacentīsimies jums to pierādīt.
Mums, Olaines 2. vidusskolas pieciem divpadsmitās klases skolēniem – Vinetai Santai Margevičai, Semjonam Voronovam, Maksimam Ļiskinam, Maksimam Skryabinam, Pavlam Smirnovam, bija dota unikāla iespēja piedalīties Eiropas Jauniešu Parlamenta 2. Baltijas Forumā, kur tika izvirzītas Baltijas valstu problēmas.
Visu projekta laiku mēs dzīvojām Alberta viesnīcā Rīgā. Pirmajā dienā mēs devāmies uz Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultāti, kura atrodas Torņakalnā. Tur arī visi EJP dalībnieki iepazinās. Projektā piedalījās aptuveni 100 dažādu tautību cilvēki: latvieši, rumāņi, lietuvieši, igauņi, krievi, angļi, vācieši, ukraiņi, poļi un citi. Valoda, kurā norisinājās pasākums, bija angļu, un tā bija unikāla iespēja izmantot mūsu svešvalodas zināšanas reālajā dzīvē. Pēc enerģiskām spēlēm un iepazīšanās mūs sadalīja komandās. Komandu sastāvu ietekmēja tēmas, kuras bija jāizvēlas iepriekš atsūtītajās anketās. Tēmas bija ļoti dažādas, piemēram, antibiotiku ietekme uz eiropiešu dzīvi, krievu mazākumtautības pārstāvju integrēšana Baltijas valstīs, kā attīstīt mazo biznesu jauniešiem un daudzas citas. Un šajās grupās mēs pavadījām visas piecas dienas.
Pirmā diena paliks atmiņās ar enerģiskām un jautrām spēlēm, kuras bija paredzētas, lai labāk iepazītos savā starpā komandas dalībnieki, kā arī ar superīgām vakariņām, kuras mēs paši arī pagatavojām. Katra valsts prezentēja savus nacionālos ēdienus un saldumus.
Otrā diena bija pati grūtākā. Mēs sākām nopietni strādāt. Desmit stundu garumā mēs pētījām un izrunājām mūsu tēmas un problēmas, kas ar tām saistītas, piegājām pie tām no dažādiem skatu punktiem un meklējām problēmu risinājumus. Protams, bija arī kafijas pauzes un dažādi vingrinājumi, bet dienas beigās spēki bija izsmelti. Vakarā tika organizēts ‘’Baltic talks”, kur jebkurš pēc savas vēlmes varēja iziet uz skatuves un izstāstīt visu, ko vēlas, sākot no stāsta par sevi un beidzot ar globālām problēmām.
Svētdien mēs arī daudz strādājām. Mēs gatavojāmies ģenerālkonferencei. Dalībnieku lomas ir izlemtas, problēmu risinājumi ir atrasti, atlika tikai sagatavoties un visu salikt „pa plauktiem”, ar ko mēs arī nodarbojāmies brīvajā laikā pēc piesātinātās dienas. Dienas laikā vēl notika ekskursijas pēc izvēles: Rīgas zoodārzs, ekskursija pa Vecrīgu un ekskursija zinātņu centrā Zinoo. Mēs devāmies uz zinātņu centru. Mums bija dota iespēja pētīt daudzveidīgas interesantas lietas, arī piedalījāmies eksperimentos ar uguni un sauso ledu. Savukārt vakars bija aizņemts ar sagatavošanos konferencei un patīkamu uztraukumu.
Un, lūk, sākās ģenerālkonference, kura norisinājās Rīgas motormuzejā. Skanēja dalībnieku nopietnas runas, noskanēja Eiropas himna, un pirmā komitēja sāka savu tēmas aizstāvēšnu. Katrai komandai ir atvēlētas 40 minūtes, tajās ietilpa tēmas izklāsts, aizstāvēšana un debates. Viss bija ļoti interesanti un pamācoši. Dažas rezolūcijas tika apstiprinātas, bet citām pietrūka balsu, un tās netika virzītas tālāk. Vakarā pēc grūtās dienas mums organizēja Eirokoncertu, kurā visi brīvprātīgie varēja parādīt savus talantus.
Pēdējā diena un otrā ģenerālkonferences diena. Viss norisinājās tāpat kā pirmajā dienā. Pēc konferences skanēja pateicības vārdi, un viss bija beidzies. Turpmākajā dienas pusē mūs sagaidīja atpūta, vakariņas, diskotēka un, protams, pēdējie mirkļi ar jaunajiem draugiem.
Liels paldies skolai, kura deva mums iespēju piedalīties tik aizraujošā projektā! Arī paldies Mazenam Zibaram, kurš organizēja šo projektu un aicināja mūs! Mēs ieguvām ļoti labu angļu valodas praksi, ieguvām jaunas zināšanas pasaules mērogā, jaunus draugus un daudz pozitīvu emociju!
Jauniešu integrācijas un līdzdalības sekmēšanas projekts.
Projekta mērķis ir sniegt skolu jauniešiem no Latgales, Rīgas un Pierīgas, t.sk., skolēniem no skolām, kas īsteno mazākumtautību izglītības programmas, daudzveidīgas iespējas iesaistīties interaktīvās, jēgpilnās darbībās, apgūstot Latvijas, Eiropas un globālās vērtības un to savstarpējo saistību. Projekts veidots tā, lai piederības sajūta, sociālā saskaņa un sadarbība attīstās caur personisko pieredzi, ne vien izzinot, bet arī izjūtot, reflektējot un tādējādi saistot reālo situāciju un cilvēku vajadzības ar esošajām un nepieciešamajām prasmēm un resursiem.
Noslēdzies projekts “Dažādība kā izglītības un kopienas attīstības resurss”
Projektu “Dažādība kā izglītības un kopienas attīstības resurss” īstenoja Izglītības attīstības centrs (IAC) sadarbībā ar Latvijas Kopienu iniciatīvu fondu (LKIF) un Norvēģijas Valsts daudzkultūru izglītības centru (NAFO). Projektā piedalījās 15 Latvijas izglītības iestādes – Aglonas vidusskola, Babītes vidusskola, Daugavpils pilsētas bērnu un jauniešu centrs “Jaunība”, Dobeles 1.vidusskola, Jaunogres vidusskola, Jelgavas 4.sākumskola, Liepājas 7.vidusskola, Olaines 2.vidusskola, Pededzes pamatskola, Rīgas 15.vidusskola, Rīgas Zolitūdes ģimnāzija, Rojas vidusskola, Špoģu vidusskola, Tukuma 2.vidusskola, Ventspils 6.vidusskola. Izglītības attīstības centrs pateicas visiem partneriem, skolu un kopienu komandām par produktīvo sadarbību!
Noslēdzies Izglītības attīstības centra (IAC) izsludinātais skolu konkurss līdzdalībai projektā „Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos”. Šo projektu trīs gadu laikā (2013.-2015.) īsteno IAC sadarbībā ar partneriem Latvijā un ārvalstīs - LEEDS DEC (Apvienotā Karaliste), Mondo (Igaunija) un Britu padomi Latvijā. Projekta mērķis ir veicināt sabiedrības, īpaši jauniešu interesi un līdzdalību globālajā izglītībā un sekmēt sabiedrības izpratni par attīstības jautājumiem.
Projekts “Tolerance kā jauno Eiropas pilsoņu sociālās integrācijas atslēga” tiek realizēts Olaines 2. vidusskolā saskaņā ar Līgumu Nr. 2011-1-LV1-COM06-021421 ar Valsts izglītības attīstības aģentūru laikā no 2011.gada 1.augusta līdz 2013.gada 31.jūlijam.
Projekta mērķi: attīstīt sabiedrības apziņu par tolerances un veiksmīgas sadarbības iespējām starp dažādiem un atšķirīgiem cilvēkiem no dažādām valstīm; attīstīt cilvēku individuālās tolerances prasmes un iemaņas svešvalodu un datortehnoloģiju pielietošanā, starpkultūru komunikācijā, atrast atslēgu sociālai integrācijai un Eiropas dimensijai, attīstīt tolerantu attieksmi pret cilvēkiem ar īpašam vajadzībām.
Projekts "Dabas brīnumi Eiropā - mūsu nacionālo parku un dabas rezervātu pētījums" ir pētījums par nacionālajiem parkiem un dabas rezervātiem. Tā bija lieliska iespēja mūsu skolēniem kopā ar citu 11 dalībvalstu skolēniem iegūt informāciju par nacionālo parku un dabas rezervātu nozīmi savā valstī, kā arī par noteikumiem, parku apdraudējumu, mantojumu un pētīt, kāda nozīme šiem parkiem un rezervātiem ir.
Pārlūkojot vietni, Tu akceptē nepieciešamo sīkfailu lietošanu. Tu vari akceptēt arī citu sīkfailu lietošanu.