Olaines 2. vidusskolas atbalsta personāla darbinieki savstarpēji sadarbojas skolēnu mācību, psiholoģisko un sociālo problēmu risināšanā un korekcijas darbā, ievēro konfidencialitāti, kā arī organizē atbilstošus atbalsta pasākumus.
Kur atrast?
http://www.olaine2vsk.lv/lv/kontakti
Kas ir logopēds, un kādi ir viņa uzdevumi?
- Strādā ar 1. – 4. klašu izglītojamiem, kuriem ir izteikti runas un rakstu valodas traucējumi;
- Veic izglītojamā runas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu, profilaksi un korekciju, lai sekmētu valodas attīstību un veicinātu brīvu un radošu personību;
- Pēc valodas traucējumu diagnosticēšanas, konsultē skolotājus un vecākus/likumiskos pārstāvjus par korekcijas darba norisi;
- Sniedz atzinumus par valodas attīstības, lasīšanas un rakstīšanas traucējumiem un atbalsta pasākumu nepieciešamību mācību procesā, kā arī valsts pārbaudes darbos izglītojamiem ar speciālām vajadzībām;
- Konsultē pedagogus un vecākus/likumiskos pārstāvjus par savas kompetences jautājumiem un palīdzības iespējām;
- Nodrošina individuālās un grupu nodarbības izglītojamiem ar lasīšanas, rakstīšanas, valodas un skaņu izrunas traucējumiem. Nodarbības notiek pēc direktora apstiprināta saraksta.
Kad notiek bērnu runas diagnostika un valodas traucējumu korekcija?
- Diagnostika notiek septembrī, decembrī un maija pēdējās nedēļas beigās;
- Korekcija notiek visu mācību gadu, sākot ar oktobri līdz maijam.
Kur atrast?
2. stāvā, 215. kabinets
Skolas psihologs ir palīgs bērniem, vecākiem un skolotājiem, lai risinātu un novērstu problēmas, kas rada traucējumus mācību procesā.
Psihologs piedāvā skolotājiem un vecākiem efektīvas un veselīgas metodes, kā risināt bērna mācību un uzvedības problēmas; palīdz izprast, kā bērna attīstība ietekmē viņa mācības un uzvedību.
Kādas ir raksturīgākās problēmas, kas bērnus nomāc:
- bailes no skolas;
- neprasme plānot savu laiku;
- sekmju pasliktināšanās vai nesekmība;
- pašdisciplīnas trūkums;
- depresija un nomākts garastāvoklis;
- pārdzīvojumi, kas saistīti ar nesaskaņām vai nelaimēm ģimenē;
- domas par pašnāvību;
- pusaudžu un dzimumidentitātes problēmas;
- alkohola un narkotiku lietošana;
- neticība savām spējām.
Šīs problēmas Jums var palīdzēt risināt skolas psihologs.
Psihologam ir jāievēro profesionālās ētikas kodekss, kas liek nodrošināt klientam konfidencialitāti. To nosaka Latvijas Skolu psihologu asociācija.
Par konsultācijas laikiem var vienoties, zvanot pa tel. 67964359 vai ar rakstot e-klase.
Skolas psihologs: Evelīna Mačehina (208. kab.)
Sēžot skolas solā, vai ikkatrs no mums savulaik ir sajuties tā, ka netiek līdzi skolotājas norādījumiem. Kādam vajag uzmanīgāk ieklausīties, kādam - paskaidrot vēlreiz, kādam citam - pārlasīt un apdomāt. Bet ko darīt tad, ja tomēr nepadodas lasīšana un rakstīšana vai arī matemātiskas darbības izrādās gluži vai „ķīniešu ābece”? Šādu problēmu īstais apzīmējums, iespējams, ir mācīšanās traucējumi.
Kas ir mācīšanās traucējumi?
Mācīšanās traucējumi ir pazeminātas spējas lasīt, rakstīt vai izdarīt matemātiskus aprēķinus. Šādu traucējumu cēlonis ir cilvēka smadzeņu darbības īpatnības, kas nosaka uztveri un informācijas apstrādi. Mācīšanās traucējumus dēvē par disleksiju, disgrāfiju un diskalkuliju. Visbiežāk sastopami jaukti mācīšanās traucējumi – gan lasīšanas, gan rakstīšanas vai arī lasīšanas un matemātikas.
Nav pareizi domāt, ka cilvēkiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi, ir zems intelekta līmenis. Pat tādiem slaveniem zinātniekiem kā Alberts Einšteins un Tomass Edisons ir bijusi disleksija, tomēr tā nav traucējusi izdarīt izcilus atklājumus. Cilvēki ar mācīšanās traucējumiem var būt ļoti apdāvināti dažādās jomās, tomēr prasme lasīt ir pamatā daudzu priekšmetu apgūšanai skolā. Tā rada problēmas ne vien valodas apguves priekšmetos, bet arī vēsturē, ģeogrāfijā un citos, tādēļ bērniem ar mācīšanās traucējumiem vajadzīgs papildu atbalsts.
Vispārējās izglītības likumā un citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos ir nodefinēts, kas ir speciālās vajadzības, un arī mācīšanās traucējumi ir viens no speciālo vajadzību veidiem.
Mācīšanās traucējumi jādiagnosticē laikus.
Vecāki parasti baidās izdzirdēt un nereti nespēj pieņemt to, ka viņu bērnam ir mācīšanās traucējumi un vajadzīga speciālista palīdzība. Taču, ja skolēns nesaņem savlaicīgu un adekvātu palīdzību, tad mācīšanās traucējumi kļūst noturīgi.
Mēs aicinām vecākus atrast kaut vai 10 minūtes laika, lai saprastu, kā bērnam skolā veicas un kāda palīdzība viņam ir nepieciešama. Bērna mācīšanās traucējumi nav iemesls, lai vecāki noslēgtos sevī vai aizsargātos. Jo informētāki un zinošāki būs vecāki, jo labāk viņi varēs atbalstīt savu atvasi. Ja neizdodas nodibināt labu kontaktu ar bērna klases audzinātāju, jāatceras par skolas atbalsta personālu: psihologu, speciālo pedagogu, logopēdu. Sliktākajā gadījumā jāvēršas pēc palīdzības pie skolas vadības vai savas pašvaldības izglītības nodaļas speciālistiem.
Vispārējās izglītības likuma 11.pants nosaka, ka vispārējās izglītības iestādes vadītājs ir atbildīgs par izglītības programmas īstenošanu, izglītības iestādes nodrošināšanu ar pedagogiem un izglītojamo speciālo vajadzību apmierināšanu un viņu izglītošanu atbilstoši speciālās izglītības programmām. Bet Vispārējās izglītības likuma 53.pants nosaka, kā izglītojamie ar speciālām vajadzībām tiek integrēti vispārējās izglītības iestādēs.
Lai bērnus ar mācīšanās traucējumiem iekļautu vispārējās izglītības programmā, skolas vadītājs var piesaistīt atbalsta personālu: speciālo pedagogu, logopēdu, psihologu, skolotāja palīgu.
Tātad – pirmais solis ir psihologa, logopēda vai pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums, ka bērnam ir mācīšanās traucējumi. Ja vecāki ar bērnu dodas uz pedagoģiski medicīnisko komisiju, tad jāatceras, ka gadījumus līdz 4.klasei izskata pašvaldību komisija, bet no 5.klases – valsts komisija.
Nākamais solis – pamatojoties uz atzinumu, skolas vadībai jāiesniedz pieprasījums nodrošināt konkrētajam bērnam speciālās izglītības programmu vai atbalsta pasākumus.
Skolas atbalsta personāls un skolēna izglītošanā iesaistītie pedagogi izveido skolēna individuālo izglītības plānu, kurā atrunāts, kā tiks sniegts atbalsts, lai bērns varētu apgūt mācību vielu. Visi iesaistītie speciālisti un skolotāji tiek informēti, saskaņota rīcība, pārrunātas mācību metodes un sagatavoti palīgmateriāli, kas katrā gadījumā var būt pilnīgi atšķirīgi.
Mūsu skolā ir izveidots veiksmīgs atbalsta personāla speciālistu, pedagogu un vecāku sadarbības modelis. Skolā ir licencēta speciālā izglītības programma, speciālais pedagogs strādā ar bērniem, kuriem nepieciešama palīdzība ikdienas mācību procesā. Tieši speciālais pedagogs ir tas, kurš, sadarbojoties ar vecākiem un skolotājiem, veic individuālo darbu ar bērniem, lai izskaidrotu nesaprotamo mācību vielu un bērni ar mācīšanās traucējumiem spētu ikdienā un ikvienā pārbaudes darbā apliecināt savas zināšanas un būt līdzvērtīgi saviem klasesbiedriem.
Mēs neesam vienādi – neskrienam vienlīdz ātri, arī stresa situācijās mēdzam rīkoties atšķirīgi. Tāpēc centīsimies saglabāt vēsu prātu un mobilizēt visus spēkus, lai bērni ar mācīšanās grūtībām varētu pilnā mērā parādīt savas spējas, attīstīt savus talantus un, beidzot skolu, pateikt „ jā, man ir disleksija, bet tas man nav traucējis izdarīt to, ko esmu gribējis izdarīt savā izglītībā un dzīvē”. Dosim viņiem iespēju izmantot atbalsta pasākumus kā ikdienas mācību procesā, tā arī eksāmenu laikā.
Mūsdienu vide un ikdiena attīstās ļoti ātri, tā ir strauja un mainīga, kas savukārt prasa no cilvēka nepārtrauktu spēju pielāgoties un darboties līdzi dzīves straujam ritmam. Pieaugušiem tas dažkārt izraisa stresu un neapmierinātību, jo nākas saskarties ar dažādām problēmām, kuras prasa risinājumu. Taču kā ir mūsdienu skolēniem?
Skolas vide, kā zināms, nav vienkārša, un problēmas, kas rodas skolēnam, nemaz nav vienkārši risināmas – konflikti ar klases biedriem, problēmas ģimenē vai psiholoģiskas problēmas, kas nav retums pārejas vecumā. Visa šīs problēmas prasa individuālu pieeju un risinājumu, kas ir pārāk liela slodze skolēna nenobriedušai psihei, tādēļ nepieciešama palīdzība, un tādu sniedz skolas sociālais pedagogs.
Ko dara skolas sociālais pedagogs?
- Atbalsta skolēnu, pedagogu, ģimeni problēmsituācijās, palīdz rast to risinājumu, palīdz iegūt pozitīvu pašnovērtējumu, apgūt sadzīves prasmes un iemaņas.
- Sekmē audzēkņu komunikācijas prasmes, prasmes risināt konfliktus, argumentējot savu viedokli un respektējot citu domas, palīdz veidot savstarpējās attiecības ar vienaudžiem, pedagogiem, ģimenes locekļiem un sabiedrību.
- Sniedz informāciju vecākiem par viņu bērnu izturēšanos un sasniegumiem skolā, rosina vecākus vairāk iesaistīties skolas dzīvē.
- Nodrošina konsultācijas vecākiem, lai palīdzētu izprast skolēna izturēšanās un pielāgošanās problēmu iemeslus, sniedz palīdzību bērniem un pieaugušajiem viņu saskarsmē.
- Skolēnu kavējumu kontrole. Sadarbībā ar klašu audzinātājiem, priekšmetu skolotājiem, administrāciju;
- Skolēniem pie skolas sociālā pedagoga būtu jānāk, kad ir pazīmes, kas liecina par sociālām vai emocionālām grūtībām, kas traucē viņiem dzīvot un mācīties skolā.
Sociālā pedagoga pamatuzdevums – palīdzēt skolēnam maksimāli sasniegt izglītības mērķus un attīstīt sevi par sabiedrībā dzīvotspējīgu cilvēku – ir nemainīgs.
Sociālais pedagogs ievēro profesionālās ētikas kodeksu un savus pienākumus veic saskaņā ar Izglītības likumu, Bērnu tiesību aizsardzības likumu, ANO Bērnu tiesību konvenciju, likumu „Par pašvaldībām”, amata aprakstu LR Profesiju klasifikatorā un MK saistošajiem noteikumiem). Konsultāciju laikā iegūtā informācija netiek izpausta.
Mobingu mēdz dēvēt arī par vienaudžu savstarpējo vardarbību. Mobings rodas grupā, kur bērni ir savstarpēji saistīti, piemēram, skolas klasē, pagalmā, pulciņos.
Mobings ir saistīts ar atšķirīgām varas pozīcijām, to vienmēr dara sistemātiski ar nolūku un tā ir rīcība, kas atkārtojas ilgākā laika periodā.
Mobinga veidi:
Fizisks mobings
Visas darbības, kas saistītas ar spēka pielietošanu pret otru cilvēku – fiziska iespaidošana, sišana, personīgo mantu iznīcināšana, grūstīšana. Šis veids sastopams visās vecuma grupās. Zēni vairāk pielieto fizisku vardarbību.
Verbāls mobings
Vārdiska pazemošana, apsmiešana, izjokošana, aprunāšana, iebiedēšana. Notiek arī ar žestiem, ar mīmiku, sejas izteiksmēm, saskatīšanos, sasmaidīšanos. Tas ir visvienkāršākais veids, kā darīt pāri.
Izstumšanas jeb klusuma mobings
Cilvēks tiek izstumts no grupas, ignorēts, izolēts (neviens nerunā, nevēlas draudzēties, apietas tā, it kā viņa/as nebūtu). Biežāk sastopams starp meitenēm.
Mobings, izmantojot modernās tehnoloģijas
Ar e-pasta, sociālo tīklu, interneta tērzētavām un mobilajiem tālruņiem ar fotografēšanas/filmēšanas funkciju tiek izplatīti attēli un/vai ziņas, kas sāpina. Notiek publiski un ātri.
Kā un kāpēc rodas mobings?
Mobings ir cīņa par varu un statusu kolektīvā. Tas tiek iegūts uz citu bērnu rēķina. Mobinga izraisītājiem ir augstāks statuss un vara savu vienaudžu vidū nekā viņu upuriem. Pazemojot vienaudzi, skolēns iegūst ievērību klasē, iespējams, rada bailes citos klasesbiedros. Par mobinga upuri var kļūt ikviens bērns.
Iemesli var būt daudz un dažādi. Mobings ir uzvedība, kuru cilvēki iemācās, apgūst. Iespējams, ka paši pāridarītāji ir smagi cietuši. Cilvēki dara pāri citiem, jo tas viņiem ļauj konkrētā brīdī sajusties pārākiem par otru, viņi jūtas svarīgāki, ietekmīgāki. Dažkārt cilvēki lieto mobingu, lai pievērstu sev uzmanību. Viņi domā, ka tas viņus padara populārus, vai arī tādējādi viņi paši cenšas iekļauties kādā konkrētā vidē.
Tie bērni, kuri izvēlas pazemot citus, paši jūtas nedroši, tāpēc viņi cenšas iebiedēt citus, lai slēptu savas jūtas, vai arī izsmej citus, jo viņiem ir bail, ka kāds sāks izsmiet viņus. Pāridarītāji cenšas savu nelaimi pārcelt uz citiem.
Pāridarītāji par upuri parasti izvēlas cilvēku, kuru spēs „uzvarēt”. Tas atspoguļo viņu vājumu, jo viņi nekad neizvēlēsies sev līdzvērtīgu vai par sevi stiprāku personību.
Noteiktās situācijās, noteiktos apstākļos par potenciālo „upuri” vai „pāridarītāju” var kļūt jebkurš skolēns.
Tomēr pastāv zināmas sakarības – parasti par „pāridarītājiem” kļūst skolēni, kas ir pašpārliecinātāki, ir augstās domās par sevi, kas ir tendēti dominēt pār vienaudžiem, pakļaut un savās sajūtās ir varenāki par pārējiem. Ir līderis starp vienaudžiem, ir populārāks par upuri klasesbiedru vidū. Nereti „pāridarītāju” var atpazīt arī pēc tā, ka viņš ir morāli un fiziski spēcīgs.
Faktori, kas paaugstina risku kļūt par mobinga upuri:
atšķirīgs ārējais izskats (apaļīgi, pārāk kalsni, gari, īsi, kam ir vasarasraibumi vai dzimumzīmes redzamās ķermeņa vietās, anomālijas – nepareizs sakodiens, šķielēšana u.c);
runas manieres (šļupstēšana, stostīšanās, runas defekti);
apģērbs (nepiemēroti apģērbušies, vecmodīgs apģērbs, kā arī nolaists un netīrs apģērbs);
jūtīgāks, klusāks, kautrīgāks, mierīgāks temperaments;
zema pašcieņa, skolēns, kam nepiemīt pārliecība par sevi (sevī noslēgti);
sociālā izolētība, maz draugu;
fiziski vājāks/a;
kādas īpašās vajadzības, invaliditāte, funkcionalie trūkumi (lēkmes, histērijas, bailes, uzmācība, raudulība, vāja redze (briļļainais), lēna reakcija);
sasniegumi (vājas sekmes, nedisciplinēts, regulāri traucē nodarbības, „skolotāju mīlulis”, „sūdzambībele”, „memmes dēliņš”),
sociālā izcelšanās (bagāts, nabadzīgs, no nepilnas ģimenes, audzina vientuļā māte, bērns - bārenis),
etnokulturālās pazīmes (citas reliģijas/rases pārstāvis, nepietiekami integrējies jaunajā dzīvesvietā valodas un kultūras ziņā).
Nereti mobinga situācijas tiek provocētas, notiekot kādam gadījumam, piemēram:
labvēlīgā klases vide mainās, ja mācības uzsāk kāds skolēns - otrgadnieks ar problemātisku uzvedību;
ielaists (termiņa un problemātikas ziņā) konflikts starp diviem skolēniem;
ja klasē ir skolēni - provokatori, kas ar savu uzvedību var provocēt „pāridarītāju”.
Kā atpazīt mobingu vecākiem? Mobinga pazīmes:
bērns atsakās apmeklēt skolu, pulciņus, meklē tam visādus attaisnojumus;
pasliktinās bērna sekmes skolā, viņš tīšām nepilda mājasdarbus, lai nebūtu labas sekmes skolā, zaudē ierasto entuziasmu;
ja vecāki rūpīgi seko bērna sekmēm un mājas darbs ir paveikts nevainojami, bērns tīšām atrāda tikai daļu no paveiktā mājasdarba;
bērns sāk izdomāt pat neesošas slimības, lai izvairītos no skolas;
fiziskie simptomi: biežas saslimšanas, sāpes locītavās un muskuļos bez acīmredzama iemesla, galvassāpes, nogurums, zarnu trakta traucējumi, ādas problēmas, svīšana , trīce, drebuļi, sirdsklauves, raudulība, neraksturīga uzbudināmība un dusmu uzliesmojumi
no skolas mājās bērns nāk savainots, saskrāpējies, netīrām drēbēm;
bērns zaudē mantas, skolas piederumus, nāk mājās ar salauztiem skolas piederumiem, saplēstām drēbēm;
bērns kļūst nervozs, nespēj gulēt, baidās no tumsas, nevēlas gulēt tumsā, mostas nakts vidū, pamostoties ir sarūgtināts, raudulīgs. Pamostoties no sliktiem sapņiem, mēdz ilgstoši raudāt. Piedzīvota arī slapināšana gultā;
bērns izsaka vēlēšanos mainīt maršrutu vai laiku, ejot uz skolu;
bērns kļūst noslēpumains, atsvešinās, viņam ir svārstīgs garastāvoklis, kļūst nomākts, dusmīgs, nelaimīgs, agresīvs pret citiem bērniem un vecākiem.
Kādas ir mobinga sekas?
Sekas, ko rada mobings, var iespaidot bērna dzīves uztveri, attīstību un personības veidošanos.
Bērniem, mobinga upuriem, ir daudz negatīvu domu un sajūtu par sevi. Mobinga upuri vainu meklē sevī, rodas vainas apziņa un ir zems pašvērtējums. Sajūta, ka „ar mani kaut kas nav kārtībā” un „es nevienam neesmu vajadzīgs”, var atstāt sekas nākotnē.
Šie bērni ieraujas sevī, pavada laiku vienatnē, un tas var iespaidot viņu komunikācijas spēju veidošanos ar citiem cilvēkiem. Viņi bieži izjūt bailes no kārtējā pazemojuma. Tas negatīvi iespaido koncentrēšanās spēju, var pazemināties sekmes mācībās. Bērni var sākt kavēt stundas un neapmeklēt skolu. Var parādīties galvas sāpes vai kādas citas sāpes, ko izraisa stress un nervu spriedze (fiziskie simptomi, t.sk. arī valodas raustīšana, enurēze). Cilvēkiem, kuri izjūt mobingu, var būt izteikta nervozitāte, kā arī problēmas iemigt.
Saskaroties ar mobingu, veidojas arī bērna priekšstati par apkārtējo pasauli un cilvēku savstarpējām attiecībām. Viņi var izjust neuzticību pret apkārtējiem cilvēkiem, tāpēc nākotnē var rasties problēmas, veidojot attiecības ar līdzcilvēkiem.
Izjūtot mobingu ilgākā laika posmā, upuriem var rasties depresija. Negatīvās emocijas, grūtības sevi pasargāt un atbalsta trūkums var izraisīt bērnos domas par pašnāvību vai pat pašnāvības mēģinājumus.
Kas jādara, ja Jūsu bērns ir iesaistīts emocionālā un/vai fiziskā pazemošanā?
- Centieties nomierināties pats pirms pieņemat lēmumu;
- Palīdziet bērnam saprast, ka jums viņš ļoti rūp un ka jūs darīsiet visu, lai palīdzētu, ka jūs noskaidrosiet visus par un pret, izdomāsiet pareizu plānu, un pieņemsiet pareizu lēmumu;
- Noskaidrojiet visu iespējamu informāciju par notikušajiem gadījumiem. Ziņojiet skolai;
- Sadarbojieties ar pārējiem pieaugušajiem; skolotājiem, konsultantiem, ārstiem u.c., lai veidotu kopīgu rīcības plānu.
Kas jādara, Jūsu berns ir liecinieks emocionālajai un/vai fiziskajai iebiedēšanai?
Mudiniet savu bērnu aizstāvēt cietušo. Māciet bērnu būt taisnīgam un aizstāvēt vājākos. Rādiet pozitīvu piemēru un arī paši nestāviet pasīvi malā, ja redzat, ka kaut kas notiek nepareizi.
Vienmēr atgādiniet bērniem, ka ziņot par pāridarījumu nenozīmē būt par „sūdzmani”. Paskaidrojiet, ka ziņošana un sūdzēšanās ir divas pavisam atšķirīgas darbības un ka ziņojot bērns ir godīgs un drosmīgs. Ja bērns ir ziņojis par kādu incidentu, uzslavējiet viņu un sakiet, ka esat lepns par viņa rīcību.
Ja jūsu bērns nav spējīgs saņemties, ejiet viņam līdzi un palīdziet viņam. Vienkārši arī telefona zvanu vai emailu skolai būs gana. Ziņojiet vispirms bērna klases audzinātājai par situāciju. Tālāk jau problēmas risināšanā tiks iesaistīts arī skolas atbalsta personāls – psihologs, sociālais pedagogs, direktora vietnieks audzināšanas darbā.
Rudens ar mainīgajiem laika apstākļiem, skolas atsākšanās līdzi nes arī vīrusu aktivizēšanos.
Kas būtu jādara, lai vismaz samazinātu saslimšanas iespējamību skolēnu vidū?
Ieteikumi vecākiem “Kad bērnam jāpaliek mājās?”
1. Ja novērota vismaz viena no akūtas elpceļu infekcijas slimības pazīmēm: izteiktas iesnas (aizlikts deguns, izdalījumi no deguna ārējām ejām, šķaudīšana), kakla sāpes, ķermeņa temperatūras paaugstināšanās, stipras galvassāpes, muskuļu sāpes u.c.
Visām pazīmēm jābūt AKŪTĀM, neattiecas uz hronisku slimību saasināšanos.
2. Bērns paliek mājās novērošanā līdz 72 stundām. Nepieciešamības gadījumā jākonsultējas ar ģimenes ārstu.
3. Bērnam vairs nav infekcijas slimības pazīmju. Vismaz 24 stundas nav paaugstinātas ķermeņa temperatūras, nelietojot temperatūru pazeminošus līdzekļus. Joprojām var būt nedaudz izdalījumu no deguna. Bērns jūtas apmierinoši. Bērns var apmeklēt izglītības iestādi ar vecāku attaisnojumu.
4. Bērna veselības stāvoklis pasliktinājies, parādījušās citas pazīmes. Vecāki sazinās ar ģimenes ārstu un pilda ārsta norādījumus.
5. Bērns var apmeklēt izglītības iestādi ar ārsta izziņu (veidlapa 027/u).
Profilakse
- Slimajam skolēnam jāpaliek mājās.
- Jāvedina telpas.
- Jāģērbjas atbilstoši laika apstākļiem.
- Rūpīgi jāmazgā rokas ar ziepēm vairākas reizes dienā, un vēl biežāk slimošanas laikā, jo vīrusi un baktērijas intensīvi izplatās arī ar rokām.
Saziņai ar vecākiem skolas padome ir izveidojusi savu e-pastu: padome2vsk@olaine.lv
Cienījamie vecāki, ja jums ir jautājumi, sūdzības vai piedāvājumi, droši rakstiet!
SIA "AMERI" aicina pasūtīt skolēnu formas bez starpniekiem - AMERI interneta veikalā www.skolenuformas.lv.
Priecāsimies par Jūsu atsauksmēm un ierosinājumiem mūsu darba, pakalpojumu un komunikācijas pilnveidošanai.
www.skolenuformas.lv
Lai atvieglotu mācīšanos, ir radīti vairāki digitālie rīki, kas palīdz gan skolēniem, gan viņu vecākiem.
Tā kā katram – skolēniem, vecākiem un skolotājiem – ir vajadzīga atšķirīga informācija un atbalsts mācīšanās procesā, arī iecienītākie digitālie rīki katram ir savi. Parasti tiek izmantoti pat vairāki. Vecāku vērtējums par pieejamajiem digitālajiem resursiem ir atzinīgs – tie esot mūsdienīgi, saistoši, bērnam saprotami un ar bagātīgu saturu. Īpašu atzinību skolēnu un vecāku vidū izpelnījies digitālais resurss zinzinitis.lv, kur saistošā veidā iespējams iepazīt mūzikas instrumentus, doties virtuālā piedzīvojumā, aplūkot dārgumus, izspēlēt spēli un veikt citus aizraujošus uzdevumus. Tāpat uzmanību izpelnījusies vietne fizmix.lv, kur interesantā veidā var apgūt fizikas likumus. Kā atzīst deviņus gadus veca puiša mamma, viņas dēls šo vietni apmeklē gandrīz katru dienu un veic tur atrodamos eksperimentus, kamēr lielā māsa vidusskolas sadaļā apgūst mācību vielu. Kāds tētis savukārt stāsta, ka kopš pērnā pavasara, kad bērnam sporta stundās uzdots vingrot, liekot lietā tavaklase.lv nodarbības, ko raida “Re:TV”, viņu ģimene joprojām izmantojot šo iespēju. Tas tāpēc, ka iepaticies treneris Dinārs, kurš vada šos treniņus.
Digitālo resursu arī Latvijā šobrīd ir visai daudz, atliek tikai izvēlēties!
fizmix.lv
Portālā saprotami, interesanti un ar praktiskiem piemēriem tiek skaidrota fizikas teorija, pievēršot pastiprinātu uzmanību elektrodrošībai un energoefektivitātei.
maciunmacies.lv
Vietnē pieejamas spēles un citi interaktīvi līdzekļi latviešu valodas apguvei. Daudz materiālu tieši jaunākiem bērniem un tiem, kam latviešu valoda ir svešvaloda.
zinzinitis.lv
Rakstniecības un mūzikas muzeja radītā platforma bērniem, kur saistošā veidā iepazīt mūzikas instrumentus, doties virtuālā piedzīvojumā, aplūkot dārgumus, izspēlēt spēli un veikt citus aizraujošus uzdevumus.
education.minecraft.net
Platforma angļu valodā – ietver daudz gatavu virtuālo mācību resursu, kuros iespējams skolēniem sadarboties uzdevumu risināšanā konkrētos priekšmetos, kā arī vienlaikus apgūt programmēšanas pamatprasmes. Pieejams vairāk nekā 100 gatavu nodarbību.
startit.lv
Sociāls izglītības projekts ar mērķi attīstīt skolēnu digitālās prasmes un veicināt padziļinātu informātikas un digitālo prasmju apguvi skolās. Sadaļā “Datorika” skolēniem un skolotājiem ir iespēja bez maksas apgūt datoriku un programmēšanas pamatus. Pieejami gatavi materiāli un darba lapas no 1. līdz 9. klasei, kā arī video formāta lekcijas par pirmās mājaslapas izveidi, programmēšanu, virtuālo realitāti, “Android” mobilo lietotņu izstrādi, robotiku, 3D modelēšanu un printēšanu.
tavaklase.lv
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) radīta izglītojošā platforma piedāvā 20 minūšu garas video mācību stundas, kur pedagogi un dažādu jomu entuziasti mācību priekšmetus pasniedz interesantā un uzrunājošā veidā. Audiovizuālās mācību stundas radītas visām klašu grupām, lai palīdzētu apgūt mācību vielu un arī labāk sagatavoties pārbaudes darbiem. Video skatāmi vietnē tavaklase.lv, kā arī tiešraidē divos virszemes TV kanālos: piektdienās “Re:TV”, bet pirmdienās “TV24”.
maconis.zvaigzne.lv
Apgāds “Zvaigzne ABC” piedāvā izglītības iestādēm un skolēniem vairāk nekā 300 dažādus digitālos mācību materiālus – mācību e-grāmatas, darba burtnīcas, metodiskos līdzekļus pedagogiem un testu materiālus.
uzdevumi.lv
Plašs materiālu klāsts no 1. līdz 12. klasei – uzdevumi, teorija un testi dažādos mācību priekšmetos. Katram uzdevumam ir pieejami risinājuma soļi, lai skolēns varētu patstāvīgi apgūt mācību vielu un saprast savas kļūdas.
soma.lv
Vietnē pieejamas “Lielvārda” grāmatu e-versijas, viedgrāmatas, zinātniski mācību video, interaktīvās darba lapas, drukājamās darba lapas no pirmskolas līdz 12. klasei matemātikā, latviešu valodā, dabaszinībās, bioloģijā, fizikā, ķīmijā un ģeogrāfijā.
Mūzikas stundām skolotāji un vecāki īpaši iesaka platformas zinzinitis.lv/orkestra-skola un lnkc.gov.lv, kur pieejami digitālie resursi solfedžo. Tāpat ģimeņu vidū atzīts ir svētdienu rītos skatāmais Latvijas Televīzijas raidījums par mūzikas instrumentiem “Mūziķene” un balss ierakstītājs vocaroo.com.
Svešvalodu apguvē kā palīgs noder liveworksheets.com – plaša, interaktīva programma dažādās valodās, priekšmetos un dažādos virzienos gan pieaugušajiem, gan bērniem. Platforma liveworksheets.com sniedz iespēju izmantot ļoti lielu jau gatavo darba lapu resursu, kā arī ērti un viegli izveidot savām un savu klašu vajadzībām piemērotas “online” darba lapas. Vietnē var atrast materiālu par visdažādākajām tēmām, tostarp arī latviešu valodā, tikai jānomaina valoda, un darba lapu birums var sākties. Labs rīks vārdu krājuma apguvei ir quizlet.com. Tur iespējams izmantot gan jau gatavus vārdu krājuma komplektus, gan sastādīt savu unikālo, situācijai piemēroto komplektu. Skolēns šo var izmantot, lai mācītos ne tikai vārdu krājumu, bet arī rakstīt, klausīties, izskaidrot vārdus.
Mazākiem bērniem, arī pirmajām klasēm, interesanti uzdevumi un izglītojošas spēles pieejamas ziņu portāla LSM “Bērnistabā” – bernistaba.lsm.lv.
Īpaši pedagogiem noderīgi mācību un metodiskie materiāli pieejami “Skola2030” mācību resursu krātuvē skola2030.lv un Valsts izglītības satura centra vietnē visc.gov.lv. Savukārt platformā macibumateriali.lv skolotāji ievieto un apmainās ar pašu izstrādātiem materiāliem, kas iegūstami par samaksu. Tāpat apgāda “Zvaigzne ABC” e-grāmatnīca zvaigzne.lv piedāvā pedagogiem dažādus bezmaksas lejupielādējamus materiālus – skolotāja grāmatas, informātikas un vēstures uzdevumu sagataves.
Plašāks apkopojums par digitālajiem mācību rīkiem lasāms vietnē macospats.lv, kas tapusi IZM iniciatīvas “Mācos Pats” ietvaros. Iniciatīvu īsteno IZM sadarbībā ar vecāku organizāciju “Mammamuntetiem.lv” ar mērķi attālināto mācību laikā sniegt informatīvu un emocionālu atbalstu vecākiem, skolēniem, pedagogiem, izcelt pašvadītas mācīšanās ieguvumus un iespējas, kā arī radīt telpu diskusijām un pieredzes apmaiņai par šā brīža problēmsituācijām un iespējamajiem risinājumiem. Macospats.lv skatāmi arī ģimenes raidījuma “Vecāku stunda” ieraksti, kur speciālisti aplūko dažādas tēmas un sniedz atbildes uz aktuāliem jautājumiem, kas saistās ar attālināto mācīšanos.
Katru dienu mēs satiekam savu trokšņaino, nestabilo, bet tajā pašā laikā interesanto ielu. Automašīnas steidzas pa tās brauktuvi. Uz ietvēm ir daudz gājēju. Viņi šķērso ielu gājēju pārejās. Lai būtu drošība uz ielām, jāievēro ceļu satiksmes noteikumi. Šie noteikumi būtu jāzina autovadītājiem un gājējiem.
Kopš bērnības mums ir jāattīsta ieradums būt uzmanīgiem uz ielām, uzmanīgiem un apdomīgiem. Uzvedības pilsētas ielās ABC ir īpaša zinātne, un mums tā ir ļoti labi jāizpēta. Satiksmes negadījumus bieži izraisa paši bērni, kuri maz ņem vērā reālos ceļa apdraudējumus.
Tāpēc:
- ejot pāri ielai, paskaties pa labi un pa kreisi,
- ejot pa „zebru” pāri ielai, nu paskaties pa labi, lai šoferis Tevi pamana,
- tumšā laikā posmā ir nepieciešama atstarojoša zīmīte vai apģērbs!
SARGIET SEVI!
Pārvietošanās uz riteņiem.
Teju ikvienam bērnam ir kāds transportlīdzeklis uz riteņiem, piemēram, velosipēds, skūteris jeb skrejritenis, skrituļslidas vai skrituļdēlis. Lai arī fiziskās aktivitātes ir vēlamas, jāparūpējas, lai tās tiktu veiktas droši, iegādājoties atbilstošu aizsargaprīkojumu, piemēram, ķiveri, kā arī aizsargus ceļgaliem, elkoņiem un plaukstām. Lai bērnu citi šoferi varētu pamanīt arī tumšā laikā, ir nepieciešami atstarotāji. Tāpat der atcerēties, ka 7 līdz 16 gadus veci bērni bez pieaugušo uzraudzības publiskās vietās drīkst atrasties no plkst.6.00 līdz 22.00.
Drošība dzelzceļa tuvumā.
Šī ir aktuāla un sāpīga tēma, jo pēdējos gados neuzmanībai vilcienu tuvumā un sliežu šķērsošanas laikā vairākiem cilvēkiem ir maksājusi dzīvību. Svarīgi ir ievērot noteikumus, esot dzelzceļa tuvumā – jārespektē aizlieguma un brīdinājuma signāli, nedrīkst šķērsot sliedes tam neparedzētās vietās, kā arī, un šis jāuzsver īpaši, nedrīkst klausīties mūziku austiņās, esot dzelzceļa vai ceļa tuvumā!
Aicinām Olaines velotrases apmeklētājus rūpēties par savu drošību – velotrases lietotājam obligāti galvā jāvelk ķivere!
Apmeklētājiem atvērts jauns sporta un brīvā laika pavadīšanas objekts – asfalta velotrase Olainē, Zeiferta ielā 10A (parkā aiz veikala “Olanija”; GPS: 56.789428; 23.942658). Šī ir pirmā asfalta velotrase Pierīgā un vienīgā šāda veida trase, kura ir integrēta pilsētvidē – esošā priežu parkā.
Šeit ikviens interesents var attīstīt savas braukšanas prasmes, koordināciju un vienkārši atbrīvot prātu no ikdienas steigas. Bet vēršam uzmanību, ka velotrasi drīkst lietot, tikai ievērojot objektā noteiktos drošības noteikumus! Aicinām vecākus pārrunāt ar saviem bērniem velotrases lietošanas noteikumus un parūpēties par bērnu drošību! Novēlam droši gūt riteņbraukšanas un skrituļošanas prieku Olaines velotrasē!
Velotrasē obligāti jāizmanto personīgie drošības līdzekļi – aizsargķivere un cits aizsarginventārs!
Velotrase ir 220 metrus gara, tā veido apļveida trasi ar dažāda augstuma kalniņiem, virāžām un rampām. Tā ir paredzēta dažādiem ripojošajiem braucamrīkiem – BMX, MTB, balansa velosipēdiem, ielas velosipēdiem, skrejriteņiem, skrituļslidām, skeitbordiem, longbordiem, bet pa to nav atļauts braukt ar motorizētiem braucamrīkiem. Velotrase ir piemērota ikvienam interesentam – bērniem, pieaugušajiem, pieredzējušiem sporta profesionāļiem, kā arī iesācējiem.
Olaines velotrasi pēc pašvaldības pasūtījuma izbūvēja SIA “We Build Parks”, kurai ir daudzu gadu pieredze velotrašu būvniecībā un trašu dizainu izstrādē. Tā ir izbūvējusi dažāda veida aktīvās atpūtas parkus gan Latvijā, gan Igaunijā.
Olaines novada pašvaldība
Uzdevumi.lv pieejama teorija, uzdevumi un testi 1.-12. klases mācību priekšmetos. Skolēni portālā var patstāvīgi apgūt mācību tēmas un sagatavoties ieskaitēm un valsts pārbaudes darbiem, skolotāji – sūtīt skolēniem pārbaudes darbus, bet vecāki – sekot līdzi sava bērna zināšanām.
Informācija vecākiem par jauno mācību saturu Skola2030:
Pamatizglītībā: https://www.skola2030.lv/vecakiem-un-skoleniem/pamatizglitiba
Vidusskolā: https://www.skola2030.lv/vecakiem-un-skoleniem/vidusskola
Aktuālie ārpusskolas nodarbību pulciņi vienuviet!
Vecākiem un skolēniem vairs nav nepieciešams meklēt informāciju par ārpusskolas nodarbībām dažādos portālos, visa aktuālā informācija pieejama portālā e-pulcini.lv. Šeit atradīsiet sev saistošos pulciņus gan pēc tēmas, gan reģiona.
2019. gada pavasarī 49 skolas no dažādām Latvijas pilsētām piedalījās Tiesībsarga izsludinātajā konkursā “Esi radošs - # Radi Likumu!” – pārveidojot Bērnu tiesību aizsardzības likumu jauniešiem draudzīgā valodā. 6.septembrī notika Bērnu tiesību aizsardzības likuma jauniešiem draudzīgā valodā atklāšanas pasākums. Tiesībsargs uzskata, ka ikvienam ir jāzina savas tiesības.
Lai nodrošinātu izglītības iegūšanu un skolēna vispusīgu attīstību, novērstu mācību nodarbību neattaisnotus kavējumus, jāsekmē vecāku līdzatbildība un pienākums sadarboties ar izglītības iestādi.
Pozitīva, uz savstarpēju cieņu balstīta skolas un ģimenes sadarbība ir viens no būtiskākajiem priekšnosacījumiem skolēna personības attīstībā. Skolēna izglītošanas procesā svarīga loma ir atbalsta faktoriem, viens no nozīmīgākajiem tā sniedzējiem ir skolēna vecāki. Bērna pirmā „skola” ir ģimene, tāpēc skolai ir svarīgi turpināt ģimenē iesākto bērna personības veidošanās procesu, veicināt pēctecības nodrošināšanu, bērnam kļūstot par skolēnu. Bērna interesi par mācībām un dažādiem pasākumiem skolā veicina ieinteresēti vecāki, kas ir motivēti sadarboties ar sava bērna klases audzinātāju, mācību priekšmetu skolotājiem, skolas administrāciju, sociālo pedagogu, psihologu un atbalsta skolas personālu bērna izglītošanas un audzināšanas procesā.
Olaines 2.vidusskola īsteno dažādas sadarbības formas.
Saziņas veids | Augusts | Septembris | Oktobris | Novembris | Decembris | Janvāris | Februāris | Marts | Aprīlis | Maijs |
Informācijas stends “Vecākiem” | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Vecāku kopsapulces | | 1.klases | | | | Topošo pirmklasnieku | | | ||
Vecāku sapulce | | x | | | | | | | | |
(pagarinātās dienas grupa) |
Individuālas pārrunas (pēc nepieciešamības) | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Vecāku konference | | | | | | | x | | | |
Skolēna E-dienasgrāmata | | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Informācija skolas mājas lapā | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Informācija “Mykoob” | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Skolas padome sanāksmes | | | x | | x | | x | | x | |
Atbalsta personāla tikšanās ar vecākiem (pēc nepieciešamības) | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Aptaujas | |
| x | x | x | x | x | x | x | x |
(pēc nepieciešamības) | ||||||||||
Atvērto durvju diena | | | | | | | | | | x |
Vecāku konsultāciju diena | | | | x | | | | x | | |
Tikšanās ar vecākiem par IKN pārkāpumiem (pēc nepieciešamības) | | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Pārrunas ar vecākiem par 1. semestra rezultātiem (pēc nepieciešamības) | | | | | | x | | | | |
Pārlūkojot vietni, Tu akceptē nepieciešamo sīkfailu lietošanu. Tu vari akceptēt arī citu sīkfailu lietošanu.