Pēc septembrī un oktobrī notikušajiem reģionālajiem semināriem projekta skolu komandas praksē izmēģinājušas jaunapgūtās globālās izglītības (GI) tēmas. Kopsavilkumu par visu pirmajā semestrī paveikto mājas lapā publicēsim janvārī. Šajā rakstā piedāvājam ieskatu dažos projekta skolu spilgtākajos globālās izglītības mirkļos aizvadītajos mēnešos.
Globālā izglītība saglabājusi noturīgu vietu projekta skolu ārpusstundu aktivitāšu piedāvājumā. Kuldīgas Centra vidusskolā notikusi globālās izglītības nedēļa un arī projektu dienās skolēni strādājuši ar GI tēmām. Skolotāja L.Flugrāte raksta: „Mums pašām patīk tas, ko darām. Esam devušas impulsu arī citiem. Domājam, ka ir izdevies iekustināt vismaz daļu no savējiem – lai mainītos, lai izvērtētu savu skatu uz pasaules notikumiem un savām iespējām tos ietekmēt.” Brocēnu vidusskolas audzēkņi ar interesi piedalījušies projekta Igaunijas partneru „Mondo” organizētajā parakstu vākšanas akcijā par godīgu kakao pupiņu tirdzniecību. Vairākas projekta skolas izmantojušas iespēju valsts svētku mēnesī novembrī runāt par globālo un lokālo vēstures notikumu saistību. Ar šīm tēmām darbojušās Špoģu vidusskolas, Babītes vidusskolas, Lubānas vidusskolas, Baltinavas vidusskolas, Jaunogres vidusskolas, Zolitūdes ģimnāzijas un citu skolu projekta komandas. Jēkabpils vakara vidusskolas komanda Salas novada bāreņu nama „Līkumi” audzēkņiem vadījusi nodarbības par Latvijas un pasaules vēstures notikumiem.Smiltenes ģimnāzijas skolniece E.Skrastiņa pasvītro pagātnes un šodienas norišu savstarpēju saikni: „Kaimiņvalstī Ukrainā notiekošais liek domāt arī par mūsu drošību. Latvijai un katram tās iedzīvotājam savā dzimtajā zemē miers un drošības sajūta ir svarīgākās vērtības.”
Sistemātiski un pēctecīgi globālā dimensija turpina papildināt projekta skolu mācību priekšmetu un klases audzinātāja stundas. Varakļānu vidusskolā Pilsonības nedēļas ietvaros klases stundās katrs skolēns prezentēja kopā ar vecākiem un vecvecākiem veidoto ģimenes migrācijas karti. KoordinatoreA.Kazāka: „Tas ļāva bērniem apjaust, cik ļoti politiskie un ekonomiskie notikumi pasaulē var mainīt katras ģimenes likteņus.” Jēkabpils vakara vidusskolas audzēkne Margarita pēc nodarbības par migrāciju jautā: „Mamma dzimusi Baltkrievijā, tētis dzimis Igaunijā, bet dzīvojam Latvijā. Vēlos izzināt, kāpēc tā viss noticis?” Tukuma 2.vidusskolas koordinatore E.Korna: „Gandarījums man kā skolotājai, jo skolēni visu darīja paši un bija maksimāli ieinteresēti klasesbiedru paveiktajā. Tēmas ideja un materiāli ir izcili. Sasaistīta literatūra, ģeogrāfija, vēsture, politika.” Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas skolotājaS.Nagle par spilgtāko aizvadītā semestra mirkli atzīst atklāto audzināšanas stundu valsts svētku nedēļā: „Stunda izdevās spilgta un emocionāla. Īsta jūtu audzināšanas stunda skolēniem”. Balvu Valsts ģimnāzijā pēc nodarbībām par kolonizācijas cēloņiem un sekām audzēkņi pauduši pārsteigumu par mūsu saistību ar šodienas Āfrikā notiekošo. Olaines 2.vidusskolā īpaši labi izdevusies stunda par pilsonisko līdzdalību. Skolotāja K.Eihvalde: „Skolēni no sirds bija izbrīnīti par aparteīda sistēmu DĀR un šokēti par fotogrāfijām, kurās redzama rasu nošķiršana ikdienā.”
Radoša un savstarpēji bagātinoša ideju apmaiņa organizēta projekta skolu pedagoģiskajos kolektīvosun darbā ar vecākiem. Projektā neiesaistītie skolotāji saņēmuši materiālus darbam ar mediju lietotprasmes, migrācijas, pilsoniskās līdzdalības, globālo pārmaiņu un tradicionālā dzīvesveida, kolonizācijas un citām GI tēmām. Baltinavas vidusskolā vecāku sapulcē 4.klases audzēkņi un viņu vecāki kopā veidojuši savu ģimeņu migrācijas kartes. Tas atsvaidzinājis un bagātinājis tradicionālo vecāku sapulces formātu. Madonas pilsētas 1.vidusskolas kolēģi par savu lielāko semestra veiksmi uzskata vecāku sapulcēs integrētās GI tēmas – 1.-4.klasēm pārtikas drošība un ekoloģiskā pēda. 5.-12.klasēm – kā strādāt ar ziņu?
Projekta skolu komandas ar globālās izglītības programmu materiāliem iepazīstinājušas arī plašāku vietējo sabiedrību. Balvu Valsts ģimnāzijas un Tukuma 2.vidusskolas komandas organizējušas nodarbības par migrāciju savu un kaimiņu novadu skolu administrācijas pārstāvjiem. Brocēnu vidusskolas, Madonas pilsētas 1.vidusskolas, Tukuma 2.vidusskolas, Kuldīgas Centra vidusskolas, Daugavpils 10.vidusskolas, Babītes vidusskolas pedagogi iepazīstinājuši ar GI nodarbībām kolēģus sākumskolas, sociālo zinību, ģeogrāfijas, ekonomikas un veselības mācības, filozofijas, ētikas, psiholoģijas metodiskajās apvienībās. Daugavpils komandas koordinatore V.Salna: „Patiess gandarījums dalīties ar kaut ko tik vajadzīgu un kvalitatīvu! Skolotājas bija patīkami pārsteigtas, saņemot dāvanu – iepazīšanos ar projekta mājas lapas sadaļu „Idejas skolu aktivitātēm”, jo viņas uzreiz spēja novērtēt sagatavotā materiāla aktualitāti, daudzveidību un kvalitāti.” Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas komanda patiesi gandarīta ir par kupli apmeklēto semināru „Skola, mediji, sabiedrība”, kurā sava un kaimiņu novada pedagogi iepazīstināti ar projekta materiāliem. Dedzīgu viedokļu apmaiņu seminārā raisījusi žurnālista J.Dombura uzstāšanās. Jaunogres vidusskolas skolotāja A.Paškoviča: „Spilgtākais globālās izglītības mirklis bija saruna ar novada kolēģiem par GI dimensiju sociālo zinību stundās. Tas ļāva man apkopot paveikto projektā, formulēt savus un kolēģu ieguvumus no GI mācību stundām un pārliecināt citus, ka tas ir aktuāli, vērtīgi un aizraujoši.”
Projekta skolu komanda 3.01.2014. noorganizēja globālās izglītības semināru 55 pedagogiem; notikusi 21 globālās izglītības mācību stunda, kurā piedalījušies 411 skolēni, globālo izglītību iepazinuši skolēni visos vecumposmos – no 5. līdz 12. klasēm;globālās izglītības tēmas aplūkotas sociālo zinību, vēstures, mājturības, politikas un tiesību stundās, veselības mācībā;projektu nedēļas laikā 10.02.2014.- 14.02.2014. skolu pedagogi izmēģinājuši GI tēmas : „Kas ir globalizācija un globālā izglītība?”, „Kā mēs viens otru redzam (stereotipi)”, „Sociālā un ekoloģiskā atbildība”, „Kāpēc bērni neiet skolā?”. Informācija par projektu publicēta skolu mājas lapā, novada medijos.
Agrāk man nebija saprašanas par globalizāciju, bet pēc projekta nedēļas uzzināju, ka tā ir apmaiņa, kultūru savstarpējā mijiedarbībā. Ka Latvijā ir pats ātrākais internets. Spēju pagatavot citu valstu ēdienus, paplašināju savu redzes loku, zināšanas par globalizāciju un migrāciju.
Uzzināju daudz jauna par globalizāciju, visvairāk uzzināju par migrāciju, noskaidroju migrācijas cēloņus. Visvairāk cilvēki aizbrauc jo nav darba un maza alga. Varēšu pielietot zināšanas par migrāciju.
Es uzzināju, ka globālā izglītība palīdz mums dzīvot labākajā pasaulē. Es pastrādāju ar karti un tagad zinu, kur atrodas kāda no valstīm. Uzzināju mūsdienīgo alfabētu. Kā arī uzzināju ka laicīgi jāizvēlas priekš sevis profesija. Es uzzināju, kāda ir pati dārgākā kafija. Es varēšu izmantot zināšanas ģeogrāfijā un mūsdienīgo alfabētu.
Es uzzināju, kā kafija nonāk līdz mums, uzzināju jaunus marķējumus pēc kuriem var atpazīt ekoloģiskos produktus. Uzzināju skolas vēsturi. Es izvēlēšos ekoloģiski tīrus produktus.
Skolotāja J.Stankeviča, 8.c klases audzinātāja:
Klases projektu nedēļas izpētes tēma bija – Esmu globālais pilsonis. Darba laikā izpētījām vairākas apakštēmas, proti: starpkultūru attiecības un komunikācija, individuālās reakcijas un stereotipi, iespējamie kompromisi, mobilie telefoni kā globālās pasaules „artefakts”, mobilo telefonu ražošanas un pārdošanas process, izejvielu ražotājvalstis, jauniešu iespējas mūsdienu globālajā pasaulē, iespējas un izaicinājumi, ko sniedz studiju, brīvprātīgā darba un ceļošanas iespējas.
Darba rezultātā klase nāca pie secinājumiem kas īsti ir globālā pilsonība un ko nozīmē būt par globālo pilsoni. Īstais globālais pilsonis savos uzskatos un rīcībā balstās uz solidaritāti, toleranci, vienlīdzību, sadarbību un iekļaušanos. Skatās daudz plašāk uz pasauli, ir atbildīgs, vēlas kaut ko darīt un mainīt esošo situāciju, nav vienlīdzīgs, ir gatavs reizēm mainīt arī skatu uz sevi. Globālais pilsonis ir brīvs no stereotipiem, jo tie nozīmē atkarību, verdzību. Absolūti skaidrs, kā divu identisku indivīdu nav. Pasaule ir plaša un daudzkrāsaina. Tādas vērtības kā solidaritāte un nediskriminācija veicina harmonisku sabiedrības attīstību. Nav vērts dalīt uz vairākiem gabaliņiem pasauli, mums katram ir nepārtraukti jāattīsta sevī globālā pilsoņa identitāti un piederības sajūtu pie koptautas, kura dzīvo uz pasaules.
Kopumā projekta nedēļas darbs rosināja skolēnus iesaistīties globālo problēmu apspriešanā, diskutēt par daudzveidību plašajā pasaulē, mācīties uztvert pasaulē notiekošo kopveselumā, radoši izpausties, veicināja skolēnu kritisko domāšanu, rosināja rūpēties par apkārtējo pasauli, vecināja pilsonisko līdzdalību.
Noslēdzies Izglītības attīstības centra (IAC) izsludinātais skolu konkurss līdzdalībai projektā „Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos”. Šo projektu trīs gadu laikā (2013.-2015.) īsteno IAC sadarbībā ar partneriem Latvijā un ārvalstīs - LEEDS DEC (Apvienotā Karaliste), Mondo (Igaunija) un Britu padomi Latvijā. Projekta mērķis ir veicināt sabiedrības, īpaši jauniešu interesi un līdzdalību globālajā izglītībā un sekmēt sabiedrības izpratni par attīstības jautājumiem.
Konkursa lielais pieteikumu skaits (123 skolas) ir spilgts apliecinājums mācību iestāžu izpratnei par globālās izglītības aktualitāti un pedagogu gatavībai apgūt zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas dzīvei 21.gadsimtā. No 2013.gada oktobra līdzdalībai projektā ir apstiprināta 21 Latvijas skola (kopā 84 skolotāji), to vidū arī Olaines 2. Vidusskolas 4 skolotāju komanda: L.Osipova, J.Alute, M.Fominiha un K.Eihvalde.
Šī un nākamā gada laikā visi projekta dalībnieki apgūs globālās izglītības pamattēmas, būtību un vēsturi: globalizācija, ilgtspējīga attīstība, dažādība starpkultūru aspektā, taisnīgums, starptautiskā drošība, ilgtspējīga attīstība un savstarpējā mijiedarbība. Iegūtās zināšanas un prasmes turpmāk pedagogi aprobēs mācību stundās un ārpusklases pasākumos, dalīsies ar tām savā skolā un reģionā, iesaistot vietējo sabiedrību, tādējādi veicinot sabiedrības, īpaši jauniešu izpratni par pasaules kopsakarībām.
Globālā izglītība aicina cilvēkus „skatīties plašāk”, meklēt globāla līmeņa kopsakarības un analizēt globālo problēmu cēloņus un sekas, kā arī iegūt zināšanas un prasmes, kā iesaistīties to risināšanā.
Informācijas resursi internetā:
Izglītības attīstības centrs: www.iac.edu.lv
Projekts „Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos”: www.globalaizglitiba.lv
Ziņojums attīstības/globālās izglītības aspektu izpēti sociālo zinātņu mācību priekšmetos:
http://www.globalaizglitiba.lv/assets/GlobalaIzglitiba/mateirli/Global-Dimension-A4-gramata2web.pdf
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu.
Pārlūkojot vietni, Tu akceptē nepieciešamo sīkfailu lietošanu. Tu vari akceptēt arī citu sīkfailu lietošanu.